zaterdag 7 januari 2017

Omgekeerde cake met stoofperen





Met kerst had ik als toetje onder andere stoofperen gemaakt maar deze hadden totaal geen aftrek. Sommige namen een peertje uit goed fatsoen maar de andere twee toetjes kregen meer aandacht.
Komt misschien ook wel omdat iedereen die aan tafel zat thuis ook stoofperen maakt dus waarom zou je ze dan nemen als er meer keuze is. Kan ze niet eens ongelijk geven.

Dus er bleven stoofperen over, wat te doen met stoofperen. Ik hoor ook wel dat het groente wordt gegeten maar dat ben ik van huis uit niet gewend en dan lijkt dat wel niet te voegen.
En toetjes eten we eigenlijk nooit, maar iets bij de thee gaat er altijd wel in.

Er zijn diverse recepten van taarten met stoofperen maar ik wilde iets makkelijks. Het 'Handboek oven' van Koken met Karin bracht uitkomst. Geen recept voor een stoofperencake maar een omkeer-mangocake. Creatief als ik ben in de keuken (maar niet heus....) heb ik het recept aangepast naar stoofperen. En niet zonder succes, wat een lekkere cake, een heel goede bestemming voor de stoofperen.

Ingrediënten:

Deeg:
125 g bloem
125 g boter, gesmolten
125 g suiker
4 eieren
snufje zout

14 halve stoofperen, gestoofd

Karamel:
75 g suiker
25 g koude boter, in blokjes

Pan of dichte vorm van ca. ø 24 cm

Bereidingswijze:

Klop in een kom de gesmolten suiker en boter door elkaar. Doe de eieren erbij en mix tot deze goed zijn opgenomen. Als laatste gaat de bloem en het zout erbij, mix tot het een mooi egaal beslag is. Zet opzij.

Maak nu de karamel.
Strooi de suiker in een gelijkmatige laag in de pan waar straks de cake in gebakken wordt. Laat de suiker op laag vuur smelten en licht kleuren zonder erin te roeren. Heeft de suiker de goede kleur dan mogen de blokjes koude boter erbij.

Nu mogen de peerhelften erop, met de bolle kant naar beneden. Of als je de cake in een dichte vorm maakt dan moet de karamel daar in gegoten worden en dan komen daar de peerhelften in te liggen.

Verdeel het deeg over de peer zodat alle peer bedekt is.
Zet de cake in het midden van de oven en bak deze in ca. 45 minuten gaar.

Haal de cake uit de oven en keer deze met behulp van een groot bord om.
Serveer lauwwarm of koud al dan niet met slagroom of mascarpone.





2 opmerkingen:

  1. Oef.... het water loopt mij in de mond. Helaas hier niets over van de stoofperen. Ik hadden dan ook eters die thuis geen stoofperen maken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jouw peren waren misschien wel heel erg lekker.... Achteraf was het niet verkeerd dat bijna niemand een peertje nam. Deze cake is een goede rede om nog een keer peertjes te stoven ;-)

      Verwijderen