dinsdag 22 november 2016

Gebakken aardappeltjes Ottolenghi stijl





Aardappelen ik ben er geen fan van, vroeger thuis al niet. Ik was er ook zo eentje die altijd appelmoes bij de aardappels at. Jus at ik niet dus de appelmoes maakte het dat je er niet in stikte. Nog steeds ben ik geen liefhebber van de gekookte versie, ik lust ze veel liever gebakken, als puree of patat.
Als we gebakken aardappels eten is dat eigenlijk altijd uit de oven, het is makkelijk en lekker.
Maar toen ik dit recept tegen kwam moest ik het gewoon uitproberen. Het zal toch niet dat meneer Ottolenghi zelfs de gebakken aardappelen lekkerder maakt dan ze al waren?
Ja dus, ze zijn gewoon lekkerder, het is wel meer werk maar het resultaat was er naar.
Uiteraard kun je de aardappels ook 'gewoon' bakken maar deze versie is het proberen waard.

Ingrediƫnten:

100 ml olijfolie
750 g charlotte aardappel (of een ander lekker aardappeltje)
5 tenen knoflook, schoongemaakt
zout en vers gemalen zwarte peper
de  blaadjes van 3 takjes verse rozemarijn
de  blaadjes van 3 takjes verse tijm
2 tl sumak

Bereidingswijze:

Verhit de olie op halfhoog vuur in een flinke braadpan. Doe de aardappeltjes, knoflook, ¾ tl zout en een flinke draai aan de pepermolen toe en bak onder regelmatig omscheppen een minuut of 30 tot de aardappeltjes mooi goudbruin en zacht zijn.
Voeg de rozemarijn en tijm toe en bak nog ca. 5 minuten tot deze mooi krokant zijn. Schep alles met een schuimspaan uit de pan in een schaal. Strooi de sumak erover, schep het goed om en serveer.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten