zaterdag 1 oktober 2016

Tomaten voor de winter




Het loopt op zijn einde met de tuin en de kas. We hebben in de kas een prima opbrengst gehad, vooral veel tomaten en pepers. Dit jaar hadden voor het eerst een tunnelkas erbij en dat was te merken. Om er het hele jaar van de tomaten te genieten maak ik er saus van voor door de pasta en op de pizza, ketchup en tomatenjam. Maar op een gegeven moment heb je genoeg, maar nog steeds heb je tomaten.

In mijn nieuwe boek Cornersmith (welke standaard op de keukentafel ligt....) staat een recept voor 'inmaaktomaten' , puur tomaten welke je gebruikt waar je anders een blikje tomaten voor zou gebruiken. Hoe simpel is dat. We hebben altijd blik tomaten in de voorraad, deze gebruik ik in de winter als de tomaten hier niet lekker zijn. Maar het is natuurlijk nog leuker als je daarvoor je eigen tomaten kunt gebruiken.

Ik heb het heel simpel gehouden, alleen tomaat, in het boek word zout en citroensap toegevoegd maar ik het dat achterwege gelaten. Misschien dat het niet werkt maar dat is afwachten. Je kunt de tomaten eerst nog ontvellen maar ik heb ze alleen klein gesneden. Bevalt dit niet doe ik het volgend jaar anders. Dat is het leuke en nuttige van deze blog, kan ik het makkelijk terug vinden ;-)

Ingrediënten:

tomaten

Werkwijze:

Steriliseer de potten waar de tomaten in gaan, schoon werken is heel belangrijk.

Snijd de tomaten doormidden , snij het kroontje eruit en snij ze in stukken. Doe ze in de schone potten en druk ze aan zodat het sap vrij komt en de tomaten onder staan, sluit ze af. Ik gebruik hier originele weck potten (glazen) voor, ik vind deze ideaal.

Weck de potten 40 minuten, deze moeten nu vacuüm getrokken zijn.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten