vrijdag 14 oktober 2016

Kip uit de oven met venkel en mandarijn






Er lag nog een mooie polderhoen in de vriezer die maar eens op moest. Altijd lekker op de bbq maar ik kan er natuurlijk ook een Ottolenghi recept mee maken. Het boek Jeruzalem er maar eens bij gepakt.
Jeruzalem wordt wel gezien als zijn beste boek, kan mij er wel iets bij voorstellen, het ziet er gewoon allemaal heerlijk uit. Het is dat wij niet veel vlees eten dus dan zijn Plenty en Plenty More de boeken die ik eerder pak. Maar wil je iets met vlees of vis maken dan is er grote kans dat hier iets in staat.

Gebraden kip met clementines en arak heet het recept. Voor clementines is het nog een beetje vroeg, dat is altijd rond keuvelen dat die er weer volop zijn. Maar ik had het zomaar in mijn hoofd om het recept te maken dus dan ga je opzoek naar een alternatief. Bij de biologische winkel lagen satsuma's, ook een mandarijnensoort maar dan groen. Ook goed.
Onze drank voorraad is niet zo heel uitgebreid dus een fles arak stond er niet bij, wel een fles ouzo en zelfs Pernod. Ik heb voor de ouzo gekozen, ik heb natuurlijk geen vergelijk maar het was heerlijk. 
Echt weer een topper van Ottolenghi!

Ingrediënten:

1 dl arak, ouzo of Pernot
4 el olijfolie
3 el vers geperst sinaasappelsap
3 el citroensap
2 el grove mosterd
3 el lichtbruine basterdsuiker
2 middelgrote venkelknollen (500 g)
1 biologische kip ca. 1.3 kg, in 8 stukken (of kippendijen)
4 clementines of satsuma's, ongepeld (400 g)
1 el tijmblaadjes
2½ tl venkelzaad, licht gekneusd
zout en zwarte peper
bladpeterselie om te garneren, fijngesneden

Bereidingswijze:

Doe de drank, olijfolie, sinaasappelsap, citroensap, mosterd, lichtbruine basterdsuiker samen met 2½ tl zout en 1½ tl gemalen zwarte peper in een flinke kom. Roer door elkaar en zet opzij.

Verwijder de buitenste bladeren van de venkelknollen, snijd ze over de lengte doormidden en snijd elke helft in vier parten. Snij de clementines of satsuma's overdwars in plakken van ca. ½ cm. dik.

Doe de kip, venkel, clementines of satsuma's samen met de tijm en het venkelzaad in de kom met de marinade. Schep alles met de handen goed om en zet het afgedekt enkele uren of een hele nacht in de koelkast. Je kunt dit overslaan maar marineren voegt toch wel iets toe.

Verhit de oven voor op 220 °C.
Doe de inhoud van de kom over in een braadslede die groot genoeg is waar alles naast elkaar inpast. Draai de vlees/velkant van de kip naar boven en zet de braadslede ca 35-45 minuten in de oven tot de kip goudbruin en gaar is.

Haal de braadslede uit de oven. Doe de stukken kip, venkel en mandarijn over op een verwarmde platte schaal en houd dit afgedekt warm. Giet het braadvet in een klein pannetje en breng dit op halfhoog vuur aan de kook. Laat de saus zachtjes tot tweederde inkoken. Giet de ingekookte saus over de kip, garneer met de peterselie en dien op.






2 opmerkingen:

  1. Deze staat ook nog steeds op mijn to-do-lijstje! Nu toch maar snel eens gaan maken.
    Groetjes, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lijstje of lijst..... Ik dacht dat ik de enige was die dit nog niet gemaakt had, zo vaak als ik dit recept voorbij heb zien komen :-) En met alleen maar enthousiaste reacties. Ik zou zeggen maken!
      Groetjes, Karin.

      Verwijderen