zaterdag 10 september 2016

Couscous met geroosterde paprika met halloumi






Wat zullen we eten.... die vraag stel ik mezelf nogal eens. Ik word er altijd onrustig van als ik het niet kan verzinnen.
Ik pak een stapeltje boeken waarvan ik denk dat ik daar wat in vind en begin te bladeren. Het ene na het andere boek gaat door mijn handen, sommige blijven open op tafel liggen.

Het boek van Anna Jones is aan de beurt, een boek vol met vegetarische recepten dus zeker wel een kanshebber. Stoofpot van geroosterde paprika met halloumi..... dat spreekt me wel aan. Gauw kijk ik bij de ingrediënten en ja hoor we hebben alles in huis. Dit moet het worden. Gelijk heb ik rust in mijn hoofd.

Dit had ik niet verwacht maar wat een topper van een gerecht, niet moeilijk om te maken en je hebt er ook niet eens heel voor nodig. Halloumi is natuurlijk wel iets wat niet iedereen standaard in huis heeft maar dat is tegenwoordig wel goed te krijgen. Ik koop het bij de biowinkel, het is niet goedkoop maar het is erg lekker en het geeft het gerecht net dat extra.

Ik had er couscous bij gekookt, je kunt er ook rijst bij serveren of zelfs een mooi stuk (zelfgebakken) brood.

Ingrediënten voor 4 personen:

2 flinke rode paprika's
500 g tomaatjes, gehalveerd en de grotere in kwarten
20 stuks kalamataolijven
2 el kappertjes
geraspte schil van een citroen
3 el lekkere olijfolie
zeezout en versgemalen peper
250 g halloumikaas in 12 plakken
blaadjes van een paar takjes munt, fijngesnipperd
blaadjes van een klein bosje basilicum, fijngesnipperd
blaadjes van een klein bosje bladpeterselie, fijngesnipperd

Voor erbij:
300 g  couscous

Bereidingswijze:

Rooster de paprika's boven een gasvlam of in de oven onder de hete grill tot deze helemaal zwart geblakerd zijn. Leg ze in een kom en dek deze af met plastic folie. Laat ze ca. 5 minuten zo staan.

Doe de tomaten, olijven, kappertjes, citroenrasp, 1 el olijfolie in een kom en breng op smaak met zout en peper. Zet opzij om in te laten trekken.

Ontvel de paprika's door het geblakerde er af te vegen en voorzichtig af te schrapen met een mesje. Je leest ook vaak dat dit onder een stromende kraan gebeurt maar Anna raad dit af in verband met smaakverlies.
Snijd de ontvelde paprika's doormidden, verwijder de zaadlijsten en snijd ze in repen van ca. een centimeter breed. Doe ze bij het tomatenmengsel.

Verhit de overige 2 el olijfolie in een flinke koekenpan en bak hierin de halloumi ongeveer een minuut aan beide kanten tot ze net bruin zijn.
Haal de halloumi uit de pan.
Doe nu het tomatenmengsel in de hete pan en verwarm dit een paar minuten tot het lekker warm is en er wat vocht uit loopt.
Doe de halloumi en gesnipperde kruiden erbij en schep alles om.

Bereid ondertussen de couscous (als je die gebruikt) volgens de aanwijzing op de verpakking. Doe deze op een platte schaal en verdeel hier het tomaten, paprika halloumi mengsel over.



  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten