donderdag 5 mei 2016

Tagliatelle met raapsteeltjes en ricotta






Vorig jaar kocht is ze nog, raapsteeltjes. Dit jaar niet, ik heb ze vroeg in het voorjaar in het kasje gezaaid en we oogsten volop.
Als je raapsteeltjes koopt zitten daar altijd de worteltjes nog aan, ik laat het worteltje in de grond en snijd een centimeter of vijf erboven het blad eraf.
Op deze manier lopen ze weer uit en kun je zeker nog een keer snijden, en misschien zelfs wel een derde keer.
Raapsteeltjes zijn de jonge plantjes van de meiknol, het verschil is alleen, ga je voor de knol moet je niet te dicht zaaien. Ga je voor de raapsteeltjes mag dat wel, dan hebben ze geen ruimte om een knol te vormen.
Eerder maakte ik al deze stamppot en frittata maar nu iets met pasta en kaas, een echt voorjaars recept. 
Wat is het toch heerlijk om weer eigen oogst te eten.

Het recept komt uit het boek: Wilde venkel en rabarber, ik heb het iets aangepast. Een boek wat ik altijd weer pak als de tuin weer begint.

Ingrediënten voor 2 personen:

250 g pasta, ik had tagliatelle
scheut olijfolie
flinke teen knoflook, gesnipperd
flinke snuf chipotle (peper), of naar smaak
1 flinke bos raapsteeltjes, gewassen en grof gehakt
sap en rasp van een halve citroen
100 g ricotta
pittige geraspte kaas, ik had Gruyere maar parmezaan of pecorino kan ook
zout en vergemalen peper

Bereidingswijze:

Kook de pasta gaar in ruim gezouten water volgens de aanwijzing op de verpakking.
Haal er tijdens het koken wat kookvocht uit met een kopje en zet dit apart.

Verwarm de olijfolie in een pan op middelhoog vuur, doe de knoflook en chipotle erbij en laat dit een paar minuten bakken. Doe het sap en rasp van de citroen erbij en roer goed door.
Voeg de pasta en ricotta en raapsteeltjes toe en meng alles goed door elkaar. Is de pasta wat te droog doe er dan wat van het achter gehouden kookvocht bij. Breng op smaak met zout en peper en rasp er de kaas over.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten