zaterdag 14 mei 2016

Raberbercake






Bij het voorjaar hoort rabarber, het is een van de eerste groente die je van de koude grond kunt snijden. Of eigenlijk is het niet echt snijden, je trekt de stengels uit de plant zodat er niks blijft zitten.
Doe je dit niet dan gaat het stukje wat blijft zitten rotten en dat willen we liever niet.

Vroeger thuis aten we rabarber altijd als toetje, gewoon even koken met suiker, veel suiker.....
Omdat wij bijna nooit toetjes eten, bak ik er meestal iets van voor bij de koffie of thee. Er staan dan ook al diverse baksels op de blog maar iets nieuws proberen is altijd leuk.

Judith van de blog Eet Lekker had me als een paar keer gezegd dat ik ook op pinterest moest kijken, zo leuk en makkelijk en ze kwam er ook recepten van mij tegen. Er worden dus recepten 'gepint' hoe leuk is dat. Ik had mij eerder al wel aangemeld maar keek er eigenlijk nooit naar. Nu toch maar weer eens proberen, en zoeken op rabarbertaart, nou dan krijg je wat. De ene foto nog mooier dan de andere, een keuze was redelijk snel gemaakt dus hup klik op de foto voor het recept. Kom ik op de blog Eet Lekker, had ik pinterest eigenlijk niet eens nodig gehad...

Ingrediƫnten voor de cake:

4 eieren
110 gram fijne kristalsuiker
100 gram patentbloem
¼ tl bakpoeder
50 gram roomboter, gesmolten

Voor de rabarber:

450 gram rabarber, kontjes en blad eraf
70 gram lichtbruine basterdsuiker
1 theel vanille-extract (ik heb vanillepoeder gebruikt, minder mooi)

Brouwnieblik van ca. 18x22, bekleed met bakpapier

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Begin met de rabarber, snijd deze in stukken met een lengte van het brouwnieblik. Kleine stukjes kan ook maar lange stukken staat wel heel mooi.
Meng hier de lichtbruine basterdsuiker door en het vanille-extract en zet het weg.

Doe de boter in een pannetje en laat dit op laag vuur smelten, haal van het vuur.

Doe voor het cakebeslag de eieren met de suiker in een kom en klop dit ca. 8-10 minuten tot het een dikke romige massa is die is verdriedubbeld.
Doe het bakpoeder bij de bloem en meng dit goed door elkaar.
Schep nu de helft van dit mengsel bij de geklopte eieren en spatel dit er voorzichtig doorheen. Doe dit ook met de rest van de bloem.

Giet de gesmolten boter erbij en spatel dit er ook doorheen.

Verdeel de gesuikerde rabarber over de brownievorm en giet hier het cakebeslag over.
Zet de vorm in het midden van de oven en bak deze 20-25 minuten tot hij mooi gaar is.
Haal de cake uit de oven en laat deze ca. 5 minuten in de vorm afkoelen.
Keer de cake nu voorzichtig om op een rooster en verwijder het bakpapier en laat helemaal afkoelen.

Een lekker 'taartje' welke heel simpel te maken is.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten