dinsdag 22 december 2015

Kersttulband van mijn moeder

 



Het is weer zover, het jaar nadert zijn einde, deze week Kerstmis en volgende week oud en nieuw. Dan is het jaar voorbij en beginnen we weer opnieuw.
2016 wat zal het ons brengen? Wat ons aangaat lekker zo doorgaan, lekker in en om huis rommelen en dat in goede gezondheid, dat is toch wel het aller belangrijkst.

Bij deze wil ik ook, jullie lezers bedanken voor de bezoekjes aan onze blog, het aantal bezoekers is toch weer meer dan vorig jaar, en dat is leuk.
Voor jullie dan ook Gezellige Kerstdagen en een Gezond 2016, dat er maar weer veel gekookt, gebakken en getuind mag worden.

Het recept van deze tulband komt van mijn moeder, zij bakt deze altijd voor ons en voor mijn broer met zijn gezin. Het recept staat op een klein briefje gekrabbeld in het voor mij zo herkenbare handschrift.  Ik noem het een kersttulband maar je kunt deze natuurlijk het hele jaar door bakken.
Het lekkerst vinden wij besmeerd met roomboter.

IngrediĆ«nten: 

4 eieren, kamertemperatuur
200 g cakemeel
200 g suiker
heet water
1 zakje vanillesuiker
rasp van 1 citroen (liefst biologische)
poedersuiker om te bestrooien

Tulbandvorm, ingevet en bestrooid met bloem


Bereidingswijze: 

Verwarm de oven voor op 170 °C.
Klop de eieren, suiker en vanillesuiker met twee eetlepels heet water licht en luchtig, dit duurt ca. 10 minuten.
Zeef hierboven het cakemeel, voeg het citroenrasp toe en schep dit zo luchtig mogelijk door elkaar.
Giet het beslag in de voorbereide tulbandvorm.

Zet de vorm net onder het midden van de oven en bak de tulband ca. 40 minuten tot deze mooi gaar is.
Laat de tulband even afkoelen zodat deze mooi los komt van de vorm.
Keer de vorm om op een rooster en laat de tulband helemaal afkoelen.
Bestrooi de afgekoelde tulband met poedersuiker, dit gaat heel mooi door de poedersuiker in een theezeefje te doen en hier tegenaan te tikken.


Eet smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Fijn, Karin, dat steeds meer bezoekers de weg naar je blog weten te vinden. Ik wens jou en je familie ook een heel vruchtbaar (nou ja, in culinair opzicht dan) en gelukkig 2016. Proost!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie tulband, die ga ik eens proberen! Klopt het dat er geen boter in hoeft? Een gelukkig 2016 toegewenst met hopelijk weer veel heerlijke recepten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt hoor Mijntje, er zit geen boter in, daarom smeren wij het er maar op ;-) Bedankt voor je reactie en we gaan weer met frisse moed het nieuwe jaar in. En uiteraard voor jou en je familie hetzelfde!

      Verwijderen
  3. Voor jou en Evert en de poezen een heel goed 2016 gewenst. Jammer dat ik nooit meer iets van je gehoord heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor jullie uiteraard hetzelfde Marion! Het contact is wat verwaterd maar dat betekend niet dat ik nooit meer aan je denk. En dat is niet alleen als ik de stoomoven gebruik ;-) Ik zal je een dezer dagen weer eens mailen, mijn eerste goede voornemen!

      Verwijderen