woensdag 19 november 2014

Pasta met pompoen en salieboter




Eindelijk weer eens een recept met pompoen. Vorig jaar had ik een tijdje elke week een pompoenrecept op de blog. Tja dan wordt het steeds moeilijker om daar wat nieuws aan toe te voegen.
Maaaaaarrrrrrr deze is voor mij nieuw dus die mag erop!
Het recept komt uit het boek 'De last minute keuken' van Donna Hay.
Ik lees regelmatig op blogs dat mensen groot fan van haar boeken zijn, voor mij reden genoeg om dit boek maar weer eens uit de kast te pakken. En dat was niet voor niks.
Heerlijk, ik heb de pasta zelfgemaakt, dat is erg lekker maar hoeft natuurlijk niet.
Ik heb een uchiki kuri pompoen gebruikt, (uit eigen tuin uiteraard ;-), deze was best wel zoet, ik vond dat niet erg maar Evert vond het wel erg wennen....
Volgende keer gebruik ik een flespompoen, deze zijn minder zoet, ben benieuwd wat hij er dan van vindt.

Ingrediënten voor 4 personen:

1 kg pompoen, geschild, zonder pitten in blokjes
olijfolie
400 g pasta, pappardelle of fettuccine
75 g boter
3 el salieblaadjes, ik heb er twintig gebruikt
100 g Parmezaanse kaas, fijn geraspt
versgemalen zwarte peper en zout

Bereidingswijze: 

Verwarm de oven voor op 190 °C.
Doe de pompoenblokjes op een met bakpapier of bakmatje beklede bakplaat en besprenkel licht met olijfolie.
Zet in het midden van de oven en bak ca. 30 minuten tot ze mooi goudbruin en zacht zijn.
Kook vlak voordat de pompoen klaar is de pasta volgens de aanwijzing op de verpakking. Giet de pasta af.

Verwarm terwijl de pasta kookt de boter met de salieblaadjes op halfhoog vuur. Laat de boter bruisen tot deze mooi goudbruin ziet. Draai het vuur laag.
Meng de pompoen door de pasta en verdeel dit over de borden. Schep er de gebruinde boter met salieblaadjes over, breng op smaak met zout en peper en bestrooi met de geraspte kaas.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten