zaterdag 8 november 2014

Franse Appeltaart




's Morgens een berichtje op facebook van mijn nicht(je), of we 's middags thuis zijn, dan komen ze om een koppie.
Berichtje terug, ja hoor we zijn thuis, gezellig.
Ik ben helemaal niet van facebook, doe er bijna niks mee, puur geluk dat ik dit bericht zag. Bellen is bij ons de veiligste optie en dan niet op mijn mobiel, die heb ik of niet mee of de batterij is leeg....
Nee gewoon op de 'huistelefoon' lekker ouderwets.

Het eerste is altijd wat ik denk, wat hebben we bij de koffie of thee, ligt er nog wat in de vriezer of zal ik wat gaan bakken. Nu had ik tijd genoeg om nog wat te bakken maar wat.....
Het boekje 'Handboek Oven' lag nog op de keukentafel van Evert zijn laatste kookavontuur, moet toch raar gaan wil daar niet iets instaan.
Iets met appel leek me wel lekker, deze Franse appeltaart heb ik nog niet eerder gemaakt en zag er erg lekker uit. De bodem hoeft niet blind gebakken te worden, lekker makkelijk.
Het resultaat was een heerlijke frisse appeltaart, lekker voor bij de koffie of thee, maar ook als nagerecht zou het niet misstaan.

Ingrediënten voor de bodem:

250 g bloem
125 g koude boter, in blokjes
2 el suiker
1 ei
snufje zout

Bereidingswijze taartdeeg:

Doe alle ingrediënten behalve het ei, in de kom van een keukenmachine en meng kort tot het een zanderig is. Voeg het ei toe en meng weer kort tot het een geheel is. Haal het deeg uit de kom, en vorm er met de hand een bal van. Wikkel in plasticfolie en laat ca. 30-60 minuten rusten in de koelkast.

Ingrediënten Franse appeltaart:

1 portie taartdeeg
1.5 kg friszure appels (bijv. Elstar)
½ citroen, rasp en sap
50 g suiker + 1 el extra om te bestrooien
3 el gesmolten boter
2 el abrikozenjam (optioneel)

Lage taartvorm ø 26 cm met een losse bodem, ingevet en bebloemd

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Schil ca. van de appels, verwijder de klokhuizen en snij in blokjes.
Doe de blokjes in een pan met de citroenrasp en het sap van de halve citroen, voeg 50 gram suiker en twee el water toe.
Breng aan de kook en laat met het deksel schuin op de pan op laag vuur ca. een kwartier sudderen tot het een dikke compote is.
Laat afkoelen.

Rol het deeg uit tot een ronde lap en bekleed hiermee de ingevette en bebloemde vorm.
Snij de randen bij en vul met de koude appelcompote.
Schil de overgebleven appels, verwijder de klokhuizen en snij in dunne plakjes.
Leg deze plakjes in een cirkel (dakpansgewijs) op de compote, eerst de buitenrand en dan de binnencirkel in tegengestelde richting. Alle compote mag bedekt zijn.
Verdeel de gesmolten boter erover met een kwast en bestooi met de eetlepel suiker.
Zet de taart in het midden van de oven en bak ca. 45 minuten tot de appel mooi gekleurd is.
Je kunt de taart als deze uit de oven komt nog inkwasten met abrikozenjam, daar gaat de taart prachtig van glimmen, maar het hoeft niet. 




2 opmerkingen:

  1. ziet er heerlijk uit ! eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Was ook erg lekker, maar welke appeltaart is dat nou niet ;-)
      Succes met bakken en eet smakelijk alvast!

      Verwijderen