donderdag 16 oktober 2014

Stamppot witlof




We eten zo veel mogelijk met de seizoenen dus de salades zijn een beetje voorbij, tijd voor herfstkost.
En dan denk je automatisch aan stamppot, helemaal als het weer een beetje triest is zoals nu.
Maar wat als je nou niet echt een liefhebber bent van stamppot.... 
Dat is bij mij het geval, ik ben helemaal niet van de stamppot, boerenkool en hutspot  je doet mij er geen plezier mee. Zuurkool en stimpstamp wel, dat komt dus wel op tafel.
Evert is wel een liefhebber van boerenkool en hutspot maar we eten het bijna nooit....

Maar nu toch een stamppot tot groot genoegen van Evert. En ik denk dat deze versie vaker op tafel komt, ik vond het lekker en Evert vond het heeeeerlijk.
Ik heb Bastiaanse Blauwe gebruikt maar dat is omdat het in de koelkast lag, je kunt er allerlei soorten kaas voor gebruiken, net wat je lekker vind.

Ingrediënten:

750 g kruimige aardappelen
ca.150 ml melk
3 struikjes witlof
200 g kaas in blokjes, pittig belegen of blauwe kaas
Stukje pittige kaas om erover te raspen

Ovenschaal, ingevet

Bereidingswijze:

Verwarm de oven voor op 180 °C.
Kook de aardappelen gaar, giet af en laat uitdampen in een vergiet.
Verhit de melk in een pannetje.
Knijp de aardappels door een pureeknijper boven de pan waar ze in gekookt zijn. Doe de melk er in een paar scheuten bij en roer goed door met een houten lepel tot je een mooie smeuïge puree hebt.
Snijd de witlof over de lengte door en snijd deze helften nog een keer door zodat je 8 parten hebt.
Snijd deze parten en stukjes van ongeveer een centimeter. Doe de witlof bij de hete aardappelpuree en roer goed om. Doe er ook de kaasblokjes bij en roer nogmaals goed door.
Proef en breng op smaak met peper en zout.
Schep het pureemengsel in de ingevette ovenschaal en verdeel er de geraspte kaas over.
Zet de schaal ca. 20 minuten in de oven tot dat de bovenkant mooi bruin en krokant is. Je kunt de laatste 5 minuten de grill even aanzetten maar houd de schotel dan goed in de gaten, dit kan heel snel gaan.


2 opmerkingen:

  1. Oeh lekker, net wat voor ons. Ik ben gek op stamppot. Dat mag van mij in de winter wel een paar keer per week. Dit ga ik zeker eens maken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit moet Evert maar niet lezen: 'een paar keer per week'. Hier is het ietsiepietsie minder....
      Je kan nou eenmaal niet alles hebben, toch?

      Verwijderen