maandag 14 april 2014

Frittata met raapsteeltjes




Raapsteeltjes, je ziet ze volgens mij nooit in de supermarkt, dat is echt een groente die je tegenkomt in een reformwinkel of bij de groenteboer. Ik zie ze altijd liggen bij De Lepelaar, het is een groente die zij zelf kweken. Het heeft gretig aftrek, er zijn mensen die kopen ze alle weken, zijn helemaal teleurgesteld als ze er niet liggen.
Ik koop ze eigenlijk nooit, zaai ze meestal wel in de tuin maar weet dan eigenlijk niet goed wat ik er mee moet. Wacht dan zolang met oogsten dat het ondertussen meiknolletjes geworden zijn en ik met het loof niks meer kan....

Nu hadden ze bij De Lepelaar een leuke aktie, een tas met groente (allemaal van eigen bodem) en een boekje over biologisch dynamische landbouw voor een tientje. Het boekje had ik al een paar keer in mijn handen gehad maar niet gekocht, dit was een het goede moment.

En dan heb je dus een bos raapsteeltjes, wat er mee te doen, een soepje of stamppot, ik heb gekozen voor een frittata. Niet eens naar een recept, eigenlijk zomaar wat gedaan met zowaar een heerlijk resultaat.
Ik zal de zelf gezaaide raapstelen voortaan oogsten voordat het knollen zijn.

Ingrediënten:

1 bos raapstelen, goed gewassen en van de steeltjes ontdaan en grof gesneden
2 sjalotjes, gesnipperd
1 teen knoflook
olijfolie
75 g pittige geraspte kaas
6 eieren
2 el crème fraîche
peper en zout
bieslook om te bestrooien

Bereidingswijze:

Verhit de olie in een pan, in mijn geval een wok, en doe de sjalot erin, bak dit even en doe dan de knoflook erbij. Bak het nog even en doe er dan de raapstelen bij, bak tot het enigszins geslonken is. Draai het vuur uit.
Klop in een kom de eieren los met de crème fraîche, doe er de geraspte kaas bij en peper en zout naar smaak.
Giet dit bij het groentemengsel en schep goed om.

Verhit een scheutje olijfolie in een redelijk grote koekenpan en giet er de inhoud van de wok in.
Laat dit op middelhoog vuur ongeveer 10 minuten bakken, verhit ondertussen de grill in de oven.
Kijk met een spatel of de onderkant van de frittata mooi bruin is, zet de koekenpan dan onder de grill tot ook de bovenkant mooi bruin is. Bij mij was dat een minuut of vijf.
Haal de koekenpan uit de oven, denk erom de steel is heel erg heet!

Verdeel de frittata in punten en serveer. Wij hadden er een groene salade en lekker brood bij.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten