maandag 28 oktober 2013

Knoflook planten


Oktober is de maand om knoflook te planten, ik kijk altijd op de kosmoskalender welke dag het meest geschikt is.
Ik heb dit jaar voor het eerst de kalender van Guurtje Kieft gekocht:  'Het juiste moment',  daarin staan de weekoverzichten met de werkzaamheden die je dan het beste kunt uitvoeren. Zo stond er bij afgelopen woensdag en donderdag knoflooktenen poten, en dat heb ik maar aangehouden.





Dit jaar planten we voor het eerst tenen van onze eigen knoflook die we afgelopen zomer hebben geoogst. We hadden dit jaar genoeg opbrengst dus daar kunnen we wel wat bollen van missen.
Je plant de losse teentjes (dus niet de hele bol) knoflook op rij. 













Ik maak de grond eerst lekker los met een cultivator (drietand), leg dan een plank neer waar ik links en rechts de teentjes in de grond duw. Dan heb je mooie rechte rijen wat makkelijk is met onkruid wieden.
Omdat wij op zandgrond tuinieren gaat dat bij ons super gemakkelijk, op kleigrond zal dat wat moeilijker gaan.




Verder heb je er weinig aan te doen, vuilvrij houden, bij erge droogte water geven en van het voorjaar een kaligift, dat bevorderd de bolvorming. 
We willen natuurlijk wel weer net zulke mooie grote bollen knoflook als afgelopen jaar.


Wil je meer informatie over knoflook (en alle andere groenten) kun je hier eens een kijkje nemen, beslist de moeite waard.




2 opmerkingen:

  1. Hier ook eind oktober de knoflook geplant. Ik hoop dat het niet wegrot met al die regen die nu uit de lucht blijven vallen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een nadeel van in het najaar planten, gelukkig hebben wij zandgrond dus blijft het niet lang nat. Maar wat minder regen zou wel net zo lekker zijn. Vorig jaar was het ook zo erg, toch hadden we een goede opbrengst, daar houden we ons maar aan vast.

      Verwijderen