vrijdag 4 oktober 2013

Geroosterde bloemkool met tomaat en kappertjes



Er stond nog een beetje een verloren bloemkooltje in de tuin, wat zal ik daar nou van maken?
Gewoon gekookt of gestoomd met een kerriesausje, verwerken in een pastagerecht, als koekjes, geroosterd of een salade. Het is een salade geworden, het is aldoor nog zulk mooie weer, het kan nu nog.....

Deze salade had ik al vorig jaar ook al een keer gemaakt en die was heel goed in de smaak gevallen.
Alle ingrediënten waren in huis, de cherrytomaatjes uit de kas en de spinazie heb ik vervangen door jonge snijbiet. Dille had ik alleen niet, daar heb ik het groen van venkel voor gebruikt, achteraf zag ik dat er nog wel gedroogde dille in de kast stond, had ik niet aan gedacht.

Een heerlijk gerecht uit 'Het kookboek' een leuke variatie voor bloemkool.

Ingrediënten:

Voor 2-4 personen
2 eetl. kappertjes, uitgelekt en grof gehakt
1 eetl. grove Franse mosterd
2 tenen knoflook, fijngehakt
2 eetl. appelazijn
120 ml olijfolie
1 kleine bloemkool, in roosjes
1 eetl. fijngesneden dille
50 g jonge spinaziebladeren
20 cherrytomaatjes, gehalveerd
grof zeezout en zwarte peper

Bereidingswijze:

Maak eerst de dressing met de hand of in een foodprocessor. Pureer de kappertjes met mosterd, knoflook, azijn en wat zout en peper. Voeg flink kloppend of met de machine op middelhoog de helft van de olijfolie in een fijn straaltje toe. Het moet een dikke, romige dres­sing worden. Proef en voeg zo nodig nog zout en peper toe.

Kook de bloemkoolroosjes 3 minuten in een pan kokend gezouten water. Giet ze af in een vergiet en spoel ze koud onder de stromende kraan. Laat ze goed uitlekken in het vergiet. Meng de overgebleven olijfolie met wat zout en peper door de uitgelekte bloemkool.

Laat een geribbelde grillpan op hoog vuur in 5 minuten goed heet worden. Rooster de bloemkoolroosjes in een een paar porties - leg ze niet te dicht bij elkaar. Keer ze halverwege zodat ze aan beide kanten grillstrepen krijgen en doe ze als ze klaar zijn in een schaal. 
Voeg als de bloemkool nog heet is de dressing, dille, spinazie en tomaten toe. Schep alles door elkaar en breng op smaak met zout en peper.


Serveer de bloemkool warm of lauw en proef op het laatste moment nogmaals of hij goed op smaak is.



2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er ook weer heerlijk uit! Mooi foto ook en ik heb al zoveel van Ottolenghi gemaakt, maar gelukkig valt er nog heel veel te maken uit zijn boeken, zoals bv dit recept!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie bij jou vaak al aan de 'mooie' foto dat het een Ottolenghi gerecht is!

      Verwijderen